Home NB24 Eerstesteenlegging

Eerstesteenlegging

0
Eerstesteenlegging

De symbolische eerste steenlegging vond plaats op zaterdag 25 mei 2024 in kleine kring. Het startte met een officieel moment met enkele speeches van de voorzitter van het schoolbestuur (Bart Goossens), de burgemeester (Koen T’Sijen) en het architectenteam OSK-AR (Gwendolyn Denayer).

Nadien werden de eerste stenen gelegd. Op enkele stenen staan er kernwoorden geschreven waarrond we bouwen

  • Secundaire school: inclusie, veilige haven, respect, veelzijdig, dialoog, engagement, duurzaam, nabijheid, inspirerend, toegankelijk
  • Lagere school: draag zorg, kies kwaliteit, (onder)zoek, samen groeien, durf breed denken

Tot slot klonk men tijdens de receptie op het nieuwbouw- en renovatieproject. Met een hapje en drankje erbij kon men bijpraten, de plannen bekijken en een fotopresentatie volgen met enkele time lapses.

Een fragment uit de toespraak van Bart Goossens, voorzitter van het bestuur.

De nieuwe lagere school zal een combinatie zijn van leslokalen en open leerlandschappen. De ruimte kan flexibel worden ingezet, waardoor leerkrachten verschillende werkvormen kunnen afwisselen, zoals teamteaching waardoor de talenten van onze leerkrachten beter kunnen worden benut. Deze manier van werken laat toe de verschillen in groei- en leerkansen van onze leerlingen beter op te vangen. Verder zal de nieuwe lagere school omgeven zijn door een sterk vergroende speel- en leeromgeving die een mooi geheel vormt met ons bestaande park.

Ook op het niveau van het secundair onderwijs zijn de hedendaagse inzichten op onderwijs een belangrijke beweegreden geweest om verder en diepgaand in de infrastructuur te investeren. Zo heeft de school de fundamentele keuze gemaakt om met meer leerlingen een zesjarig pad te laten bewandelen door de organisatie van domeingebonden richtingen in de doorstroomfinaliteit, of – met andere woorden in het oude jargon en dus volstrekt verkeerd, waarvoor nu reeds mijn excuses – richtingen die behoorden tot het voormalig technisch onderwijs.

De nieuwe infrastructuur is ook ingegeven door veranderingen in didactiek, zoals differentiatie (onderwijs op niveau van de leerling), co-teaching, en op de meer praktisch gerichtere competentie beschreven in de leerplannen, zoals veldwerk, labo’s, onderzoekend leren en leren onderzoeken en techniek. Het Sint-Gabriëlcollege heeft een zeer goede naam op vlak van wiskunde en wetenschappen. We willen volop hierop inzetten, reden waarom we de beslissing hebben genomen om de oude wetenschapsblok te vervangen (weliswaar op een andere plaats) door een nieuw gebouw met meer ruimte en labo’s.

25 mei 2024

De symbolische eerste steenlegging vond plaats op zaterdag 25 mei 2024 in kleine kring. Het startte met een officieel moment met enkele speeches van de voorzitter van het schoolbestuur (Bart Goossens), de burgemeester (Koen T’Sijen) en het architectenteam OSK-AR (Gwendolyn Denayer).

Nadien werden de eerste stenen gelegd. Op enkele stenen staan er kernwoorden geschreven waarrond we bouwen

  • Secundaire school: inclusie, veilige haven, respect, veelzijdig, dialoog, engagement, duurzaam, nabijheid, inspirerend, toegankelijk
  • Lagere school: draag zorg, kies kwaliteit, (onder)zoek, samen groeien, durf breed denken

Tot slot klonk men tijdens de receptie op het nieuwbouw- en renovatieproject. Met een hapje en drankje erbij kon men bijpraten, de plannen bekijken en een fotopresentatie volgen met enkele time lapses.

Een fragment uit de toespraak van Bart Goossens, voorzitter van het bestuur.

De nieuwe lagere school zal een combinatie zijn van leslokalen en open leerlandschappen. De ruimte kan flexibel worden ingezet, waardoor leerkrachten verschillende werkvormen kunnen afwisselen, zoals teamteaching waardoor de talenten van onze leerkrachten beter kunnen worden benut. Deze manier van werken laat toe de verschillen in groei- en leerkansen van onze leerlingen beter op te vangen. Verder zal de nieuwe lagere school omgeven zijn door een sterk vergroende speel- en leeromgeving die een mooi geheel vormt met ons bestaande park.

Ook op het niveau van het secundair onderwijs zijn de hedendaagse inzichten op onderwijs een belangrijke beweegreden geweest om verder en diepgaand in de infrastructuur te investeren. Zo heeft de school de fundamentele keuze gemaakt om met meer leerlingen een zesjarig pad te laten bewandelen door de organisatie van domeingebonden richtingen in de doorstroomfinaliteit, of – met andere woorden in het oude jargon en dus volstrekt verkeerd, waarvoor nu reeds mijn excuses – richtingen die behoorden tot het voormalig technisch onderwijs.

De nieuwe infrastructuur is ook ingegeven door veranderingen in didactiek, zoals differentiatie (onderwijs op niveau van de leerling), co-teaching, en op de meer praktisch gerichtere competentie beschreven in de leerplannen, zoals veldwerk, labo’s, onderzoekend leren en leren onderzoeken en techniek. Het Sint-Gabriëlcollege heeft een zeer goede naam op vlak van wiskunde en wetenschappen. We willen volop hierop inzetten, reden waarom we de beslissing hebben genomen om de oude wetenschapsblok te vervangen (weliswaar op een andere plaats) door een nieuw gebouw met meer ruimte en labo’s.

Beelden